Hjem / Transport & rejser / Studerende bygger drone som er 30 procent mere effektiv
SDU Eagles' drone.
Det nye og særlige ved dronen er vingens udformning, der er hentet fra flydesign. (Foto: SDU)

Studerende bygger drone som er 30 procent mere effektiv

Droneholdet SDU Eagles fra Syddansk Universitet har udviklet en drone, som er 30 procent mere effektiv end andre droner og kan bruges til transport.

Hvis droner i fremtiden skal bruges til transport, vil de blive mødt med krav om lavt energiforbrug. En gruppe studerende fra Syddansk Universitet – droneholdet SDU Eagles – har arbejdet med denne udfordring og har nu bygget en drone, som bruger mindre energi end andre droner.

“Vi vil revolutionere den måde, vi transporterer varer på. Vi har skabt en drone, som flyver på elektricitet, og som sparer 30 procent energi sammenlignet med andre typiske droner,” siger SDU Eagles holdleder André Rangel de Sousa til SDU’s nyhedsside.

“Det er gennem transport, vi udleder mest CO2. Men hvad nu hvis vi i stedet for veje brugte himlen? Transport med droner kan gøres meget energieffektivt,” tilføjer han.

Et særligt vingedesign

Droneholdet har udviklet den første drone, som benytter vingeprincippet ”blended-box wing”. Det er en særlig konstruktion, som er udviklet for at gøre fly mere energieffektive. Konstruktionen af vingerne gør, at flyet bruger mindre energi på at holde sig flyvende.

“Vores drone kan transportere varer på op til to kilo. Den har vist gode flyveegenskaber. Mulighederne er enorme. Hvad nu hvis vi ikke kun transporterer varer, men også medicin, blod eller brandslukningsgranater, som dronen kan smide over begyndende naturbrande?” spørger André Rangel de Sousa ifølge SDU.

I sommer blev SDU Eagles udnævnt til at være det mest lovende hold ved IMECHE UAS Challenge 2019, en stor engelsk dronekonkurrence for studerende. Nu arbejder holdet på at blive klar til konkurrencen, University Startup World Cup, hvor SDU Eagles er med i finalen.

De bakser blandt andet med at implementere lodret takeoff og landing af dronen, for hvis dronen kan lande og lette i en lige linje ned på jorden eller op i luften, er den meget mere egnet til at flyve i tæt bebyggelse, hvor der ikke er meget plads til at lette og lande.

“Vertikal takeoff og landing kræver kraftfuld fremdrift og et meget avanceret kontrolsystem. Vi har brug for elektriske turbiner, når vi får dem, skal vi teste dem før vi afprøver dem på vores drone,” siger André Rangel de Sousa.

Dyre eksperimenter

Turbinerne og alt andet elektronisk udstyr er dyrt, og ambitionerne og økonomien skal hænge sammen for de 12 studerende fra otte forskellige lande.

“Vi har forsøgt at få finansiering i to måneder nu, men det er en kompliceret proces; vi prøver dybest set alt,” siger André Rangel de Sousa:

“Der er ikke mange studerende, som opstarter droneprojekter. Det er et hårdt arbejde og kræver stor dedikation, fordi du styrter så meget, før du lykkes. Men vi er virkelig heldige at være på et universitet, der har så gode faciliteter og hvor vi mærker en stor støtte i vores arbejde,” forklarer han.

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Markerede felter skal udfyldes *

*

200-125   300-075   210-260   210-060   300-115   100-105   300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001