Hjem / Undervisning & forskning / Kunstig intelligens kan opdage eksamenssnyd med 90 procents sikkerhed
Et nyt system fra Datalogisk Institut i København kan se, om en anden har skrevet din eksamensopgave.

Kunstig intelligens kan opdage eksamenssnyd med 90 procents sikkerhed

Programmet Ghostwriter fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet kan med stor præcision afsløre, om en anden har skrevet din eksamensopgave.

Snyd med eksamensopgaver er ikke noget nyt, og flere undersøgelser viser, at det er et udbredt fænomen. Internettet har gjort det nemmere at plagiere allerede skrevne opgaver, men her har gymnasierne i dag platformen Lectio til hjælp, som kan opdage, hvis eleven har skrevet opgaven af fra en tidligere opgave. En anden måde at snyde på er at få en anden person til at skrive opgaven for sig, og denne form for snyd har hidtil været sværere for gymnasierne at komme til livs. Det har Datalogisk Institut på Københavns Universitet dog forsket sig frem til en løsning på.

Datalogisk Institut har nemlig skabt et nyt program ved navn Ghostwriter, der på baggrund af analyser af 130.000 skriftlige danskopgaver kan afgøre, om det er den pågældende elev, der selv har skrevet opgaven eller en såkaldt ghostwriter.

“Problemet i dag er, at hvis du hyrer en til at skrive din opgave for dig, så fanger Lectio det ikke. Men her vil vores program opdage forskellen i skrivestil ved at sammenligne med tidligere opgaver, som eleven har skrevet. Programmet kigger bl.a. på ordlængde, sætningskonstruktion og brugen af forskellige ord – eksempelvis om eleven skriver fx eller f.eks.,” forklarer Ph.d.-studerende Stephan Lorenzen fra Datalogisk Institut, der sammen med resten af forskningsgruppen DIKU-DABAI for nyligt har fremlagt deres resultater på en stor europæisk konference om kunstig intelligens.

Maskinlæring og neurale netværk

Det nye system Ghostwriter er baseret på maskinlæring og neurale netværk, kan analysere elevernes skrivestil og er særligt god til at genkende mønstre i billede og tekst. De mange data, der ligger til grund for træningen af den kunstige intelligens kommer fra firmaet Macom, der også leverer hjælpeværktøjet Lectio til gymnasierne. Firmaet stillede 130.000 skriftlige opgaver til rådighed fra 10.000 forskellige gymnasieelever, og det gjorde det muligt for Datalogisk Institut at udvikle Ghostwriter. Pointen er, at når en elev afleverer en opgave, vil denne blive sammenlignet med elevens tidligere opgaver for at se, i hvor høj grad de ligner skrivestilen i den nye opgave. Systemet fungerer så godt, at det kan fange snyd med 90 procents sikkerhed.

Indtil videre er Ghostwriter et forskningsprojekt, men Stephan Lorenzen mener, at gymnasierne vil tage værktøjet i brug indenfor en overskuelig fremtid. Han understreger dog også, at programmet ikke skal stå alene, når det gælder om at afgøre muligt snyd.

“Jeg tror, det er realistisk, at gymnasierne tager det i brug på et tidspunkt. Men før de gør det, skal man have en etisk diskussion af, hvordan teknologien anvendes. Resultatet, som programmet kommer frem til, skal aldrig stå alene, men kun være med til at underbygge en mistanke om snyd,” pointerer Stephan Lorenzen.

Det er da heller ikke kun gymnasierne, som kan få gavn af Ghostwriter, mener Stephan Lorenzen, også hos politiet tror han, at programmet kan bruges til at gennemskue, om dokumenter er forfalskede og vil være et godt supplement i forskningen.

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Markerede felter skal udfyldes *

*

200-125   300-075   210-260   210-060   300-115   100-105   300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001