Hjem / Handel & finans / I Walmart finder robotter de manglende varer
Robotten fra Bossa Nova er med til at udvikle et brugervenlig design, når mennesker og robotter færdes tæt sammen.
Robotten fra Bossa Nova er med til at udvikle et brugervenlig design, når mennesker og robotter færdes tæt sammen.

I Walmart finder robotter de manglende varer

Den amerikanske supermarkedskæde Walmart bruger i 350 butikker robotter til at scanne hylderne for manglende varer. Mennesker skal dog stadig fylde hullerne.

Kunder i amerikanske Walmart-butikker skal væne sig til, at gangene ikke kun er for mennesker, men også for robotter. Med en indbygget scanner undersøger de ansigtsløse robotter, om der eventuelt mangler varer på hylderne. Derefter kontakter de et menneske, som fylder op.

Eksperimentet begyndte i 2017, men er i år blevet udvidet fra 50 til 350 butikker. Ved at lade rullende robotter undersøge hylderne slipper de menneskelige medarbejdere for det kedelige og omfattende arbejde, og Walmart sparer penge. I forvejen har kæden indført robotter ved deres samlebånd, hvor de automatiske medarbejdere scanner og pakker varer.

Kommunikation er største udfordring

Største udfordring for opfylder-robotten designet af firmaet Bossa Nova har været interaktionen mellem kunderne og robotten. Da robotten ikke har noget ansigt med øjne, skulle firmaet udtænke en løsning, som signalerede til kunderne, hvor robotten var på vej hen, så der ikke skete et sammenstød. I et af forsøgene prøvede Bossa Nova med signallys, som det kendes fra biler.

”Vi forventede, at drejesignalet bare virkede. Det var en kæmpe overraskelse, at det reelle svar var nej. Folk havde rigtig svært ved at overføre opfattelsen fra vejtrafik til en, som er indendørs,” fortæller Sarjoun Skaff, medstifter af Bossa Nova, til sitet yournews.com.

Indtil videre fungerer robotterne i Walmart som en slags test på, hvordan mennesker og maskiner kan færdes i det samme miljø. Et af resultaterne kan blive en slags standardisering, så robotter, der skal være i nærheden af mennesker, bliver udstyret og designet på samme måde.

”Pioner-virksomheden skylder samfundet at udtænke den rette overenskomst, for hvordan robotter og mennesker udtrykker intentioner og indikerer deres tilstedeværelse,” siger Sarjoun Skaff.

”Vi bør finde ud af den rigtige måde at gøre det på gennem eksperimentering og standardisere det, så folk ikke behøver at lære at fortolke forskellige robotter.”

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Markerede felter skal udfyldes *

*

200-125   300-075   210-260   210-060   300-115   100-105   300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001