Hjem / Politik, stat & kommune / DTU-forskere udvikler algoritmer der gør busventetiden kortere
Evelien van der Hurk.
Evelien van der Hurk har medvirket til at udvikle algoritmer, som gør det langt hurtigere end hidtil at lægge en køreplan, som blandt andet tilgodeser passagererne.

DTU-forskere udvikler algoritmer der gør busventetiden kortere

Ventetiden er en af de vigtige faktorer, når brugerne bedømmer offentlig transport. Danske trafikforskere har udviklet algoritmer, der optimerer buskøreplaner, så ventetiden i den kollektive trafik mindskes.

Er du træt af at vente på bussen? Så er der måske lys forude. For forskere fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU, har nu udviklet algoritmer, der kan optimere køreplanerne i den kollektive trafik, så ventetiden ved stoppestederne bliver kortere.

Kort ventetid er en vigtig faktor i oplevelsen af den kollektive transport, fortæller Evelien van der Hurk, adjunkt ved DTU Management.

”Vi ved, at den tid, passagerer venter, oplever de som tre gange længere, end hvis de bruger den samme tid i selve bussen eller toget. Så det vil gavne oplevelsen af den kollektive transport, hvis man kan minimere især ventetiden,” siger Evelien van der Hurk, der uddyber, at det er vigtigt, at den kollektive transport opleves som en attraktiv løsning, hvis samfundet ønsker at forhindre, at flere og flere vælger personbilen.

”Kollektiv transport er nødt til at være en del af samfundets transportløsninger. Vi bliver nødt til at rejse flere sammen, hvis vi vil have en bæredygtig fremtid og storbyer, som er behagelige at leve i.”

Store muligheder for bedre bustrafik

Især buskøreplaner gemmer på et potentiale, som kan komme passagererne til gode, fortæller forskeren.

”Busruter er ikke lige så faste som tog, metro og letbaner, som jo skal følge skinnerne. Samtidig transporterer busserne lidt færre passagerer ad gangen, så deres ruter kan bedre tilrettelægges efter, hvor passagererne har brug for at stige af og på,” siger Evelien van der Hurk.

Udviklingen af algoritmerne er udført i projektet Integrated Public Transport Optimisation and Planning, IPTOP, hvor en af samarbejdspartnerne er Movia. Her sidder køreplanschef Poul Bayer, der kender til udfordringerne med optimering og minimering af ventetid.

”Optimeringen af køreplanerne er en kompliceret disciplin, hvor ventetid er en af faktorerne. Det kan helt sikkert støttes med værktøjer, som hjælper planlæggeren til at træffe de rigtige valg,” siger Poul Bayer.

Optimeringen sker ved hjælp af såkaldt operationsanalyse, der kræver beregninger, analyser og matematiske modeller og store mængder data om passagerantal, rejselængder, ruter osv.

Først skal den bedste løsning defineres

”Optimering betyder helt generelt at finde den bedste løsning. Men først skal man definere, hvad den bedste løsning er. Samtidig er der også et budget, som skal overholdes: Hvor mange penge kan man bruge? Dette er både et politisk og et forbrugermæssigt spørgsmål, som matematikken ikke kan løse,” forklarer Evelien van der Hurk.

Hun uddyber, at den tid, det tager at finde de optimale køreplaner, også er vigtig at have for øje.

”Det er vigtigt, at algoritmerne hjælper med at finde løsningerne hurtigt. Det er ikke særlig værdifuldt at sidde med en optimal køreplan om 10 år, hvis den er baseret på data om passagerernes behov og rejsevaner anno 2019.”

Finder en god køreplan på få timer

Algoritmerne, som DTU-forskerne har udviklet til køreplansoptimering, kan finde en god køreplan i løbet af få timer. Normalt er det en proces, der tager uger – i nogle tilfælde endda måneder. Hurtige algoritmer åbner også op for at skabe dynamiske køreplaner, så den kollektive transport indretter sig mere smidigt efter både passagerernes behov, særlige begivenheder og variation i årstider og vejrlig.

Movias køreplanschef ser frem til at implementere forskernes arbejde.

”De præsentationer, vi hidtil har set af resultaterne, ser interessante ud. Vi glæder os til at anvende resultaterne i en operationel form, så vi kan få gavn af dem i vores planlægning og få omsat vores viden til bedre service for kunderne,” siger Poul Bayer.

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Markerede felter skal udfyldes *

*

200-125   300-075   210-260   210-060   300-115   100-105   300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001