Hjem / Teknologi & opfindelser / Dansk parkeringssensor-firma vil ekspandere til udlandet
Den nordjyske virksomhed Sensade vil bringe deres parkeringssensorer til udlandet.

Dansk parkeringssensor-firma vil ekspandere til udlandet

Nordjysk IoT-virksomhed er på jagt efter nye kunder i udlandet efter succesfulde test med deres parkeringssensor-teknologi i danske byer.

Besværet med at finde en parkeringsplads er noget, de fleste bilister kan nikke genkendende til, og netop denne frustration var en motiverende faktor for den nordjyske opstartsvirksomhed Parkalot. Folkene bag virksomheden oplevede nemlig ofte problemer med at finde en ledig parkeringsplads ved Aalborg Universitet og satte sig for at lave et studieprojekt, der skulle løse problemet.

Sensorer i vejen

I dag findes der især to teknologier, der anvendes til at måle, om en parkeringsplads er ledig, nemlig via kamera der kan detektere en nummerplade og måle, hvor mange biler, der kører ind og ud af et parkeringsområde. Denne løsning anvendes tit ved parkeringshuse, og den anden ofte anvendte teknologi er spoler, der graves ned i vejen. Disse teknologier er dog ikke helt problemløse.

Derfor har den nordjyske virksomhed i stedet benyttet små sensorer, der kan installeres i vejen ved hver parkeringsplads, og disse sensorer registrerer, om den er optaget eller ej.

“Begge løsninger har den ulempe, at de kræver en del vedligehold og installation og ikke præcist kan guide bilisterne hen til en ledig p-plads. Desuden er kameraer og spoler upræcise ved gadeparkering og på parkeringspladser med flere stier og indgange. Vores trådløse sensorer tager kun ca. 5 minutter at installere, og kræver ikke strøm eller ledninger, da de har et indbygget batteri med en levetid på ti år. Sensorerne giver uanset vejrforhold og lys, via skærme og mobil app, bilisterne et hurtigt og klart overblik over, hvilke pladser der er ledige og hvilken type (handikap, tidsbegrænset, gratis osv.),” forklarer medstifter Kenny Lund Lafon.

“Vi bestræber os på at forbedre parkeringsoplevelsen for bilisterne. Med en kombination af udendørs skærme og mobil applikation integration, guider vi bilisterne direkte til de ledige pladser. Ca. 30% af al trafik består af bilister, som prøver at finde et sted at holde. Ved at reducere denne mængde, med præcis information om ledige parkeringsmuligheder, er vores mål, via forbedret fremkommelighed, at reducere frustration, tid, benzinforbrug og forurening,” udtaler Kenny Lund Lafon.

På vej mod udlandet

Løsningen bliver i dag testet og anvendt i danske byer som Aalborg, Glostrup, Aarhus og Randers, men virksomheden har fået blod på tanden og er på vej til at ekspandere til udlandet såsom Sverige, Tyskland og Frankrig. I forbindelse med jagten på de nye kunder i udlandet skifter virksomheden navn fra Parkalot til Sensade.

“Vi introducerer vores løsning i udlandet og vil derfor have et navn, som er kortere og lettere at udtale. Desuden er der mulighed for at genbruge 100% af den teknologi, som vi har udviklet til at gå ind i et nyt marked. Dette gælder blandt andet måling af temperaturer i vejen. Med denne data kan kommuner optimere vintertjenesten ved bedre planlægning af saltning. Vi vil derfor gerne væk fra et navn, der indeholder ’park’. Genanvendelse af den hardware og software vi allerede har, og tilføje en komponent eller to, for at entrere på et nyt marked, er en del af vores generelle strategi,” afslutter Kenny Lafon.

 

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Markerede felter skal udfyldes *

*

200-125   300-075   210-260   210-060   300-115   100-105   300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001