Hjem / Politik, stat & kommune / Bedre talegenkendelse i kommunerne
Sygeplejerske taler i diktafon - kombineret med talegenkendelse fra Max Manus.
Talegenkendelsessystemet kan bruges sammen med for eksempel en diktafon. (Foto: Max Manus)

Bedre talegenkendelse i kommunerne

Nu kommer fjerde generation af talegenkendelsestjenesten Max Manus. Det betyder blandt andet, at brugerne i 23 kommuner ikke skal bruge så lang tid på at træne systemet til den enkelte medarbejders stemme og dialekt.

23 kommuner i Danmark benytter det dansk-norske talegenkendelsessystem Max Manus, efter at virksomheden bag talegenkendelsen har overtaget KMD’s 1500 brugere.

Blandt brugerne er primært socialrådgivere og jobkonsulenter, som på den måde kan gennemføre en hurtig og retvisende dokumentation. Nu kommer fjerde generation af Max Manus-systemet, og det har en række fordele.

Det bliver nemmere for flere medarbejdere i forskellige jobfunktioner at bruge det samme system. Tidligere skulle hver bruger træne systemet, så det kunne forstå den enkelte medarbejders stemme og dialekt. Det tager typisk fire til seks timer at opbygge en ny profil, men dette skridt springes over med den nye generation, forklarer Lars Møller, salgsdirektør i Max Manus Danmark, til welfaretech.dk.

Den nye løsning er skybaseret

“Vi går over til en ny cloud-baseret løsning, hvor systemet ikke længere skal bruge tid på at lære den enkelte bruger at kende. Den nye generation har en ordbog, der er seks til otte gange større end tidligere generationer. Ordbogen er baseret på den enorme datamængde, som ligger i skyen. Via deep learning kan systemet hurtigt afkode dialekt eller accent. Erfaringer fra Sverige viser, at systemet fra start gengiver en tekst med 98-99 procents nøjagtighed – også når brugeren eksempelvis taler med udenlandsk dialekt,” siger Lars Møller.

Før overtagelsen af KMD-kunderne brugtes Max Manus primært inden for sundhedssektoren. Aftalen med KMD indebærer ifølge Lars Møller en markant platform på et helt nyt marked. De danske kommuner anvender i dag kun i begrænset omfang talegenkendelse.

“Kunstig intelligens og sofistikerede it-løsninger forandrer i hastig grad den måde, vi arbejder på blandt andet i sundhedssektoren og kommunerne. Vi er stærkt involverede i den proces,” siger Lars Møller.

Max Manus, som har arbejdet med talegenkendelse over 20 år, udvikler sine produkter i samarbejde med internationale virksomheder som Nuance Communications og Philips Speech Processing Solution, skriver Welfaretech.dk.

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Markerede felter skal udfyldes *

*

200-125   300-075   210-260   210-060   300-115   100-105   300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001