Hjem / Kultur & samfund / Autonome busser fylder gaderne under fodbold-vm
VW elbus.
Volkswagen eksperimenterer med selvkørende og elektriske biler. Her er en moderne el-udgave af det klassiske ”folkevognsrugbrød”.

Autonome busser fylder gaderne under fodbold-vm

Når Qatar i 2022 arrangerer vm i fodbold, kan publikum vælge at blive fragtet rundt i hovedstaden Doha med selvkørende busser leveret af den tyske bilproducent Volkswagen.

Mens vi herhjemme stadig må nøjes med begyndende godkendelser fra Færdselsstyrelsen og testkørsler på lukkede områder, slår den lille ørkenstat Qatar i vanlig stil det helt store brød op og gør nu klar til en hel flåde af autonome busser til fodbold-vm i 2022.

Verden skal opleve Qatar som et moderne og åbent land, når vm i fodbold skydes i gang i 2022 – måske netop som en reaktion på al den kritik, der har mødt den lille ørkenstat, efter at landet nok lidt overraskende fik tildelt arrangementet af verdens næststørste sportsbegivenhed.

Qatar er gennem fonden QIA storaktionær i VW, så det er ikke overraskende, at den tyske folkevognsvirksomhed kommer til at spille en rolle ved mesterskabet – men engagementet bliver ganske opsigtsvækkende. Volkswagen vil udvikle og drive en hel flåde af autonome elektriske busser under mesterskaberne, og busserne skal transportere de mange gæster rundt. Det skriver Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Underskriften er sat

CEO Herbert Diess og QIA-chef Mansur bin Ibrahim Al-Mahmud underskrev en kontrakt i Qatar-hovedstaden Doha lørdag. Målet med “Qatar Mobility”, som projektet hedder, er at gøre trafikken i Mellemøsten-metropolen til en bæredygtig og på samme tid økonomisk model, lyder forklaringen fra fonden. Konceptet skal fortsætte efter det planlagte fodbold-vm.

Ifølge VW vil der blive indsat 35 shuttle-busser fra den tyske virksomhed i Doha. Men der er andre virksomheder med i projektet. En af dem er lastbilproducenten Scania, og dette selskab vil indsætte 10 busser til større grupper af gæster. Køretjenesten Moia og det tyske firma AID (Autonomous Intelligent Driving) er to af de andre partnere.

Køretøjerne er endnu ikke på det højeste, helt autonome niveau (niveau 5). Der er stadig en chauffør med i bussen, men han griber kun ind, hvis det er nødvendigt, og busserne skal køre fuldautomatisk og uafhængigt (niveau 4), skriver Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Ifølge avisen ønsker Doha at udvikle sig til en ”smart city”, og projektet med de selvkørende busser skal ses som et springbræt til at realisere denne idé.

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Markerede felter skal udfyldes *

*

200-125   300-075   210-260   210-060   300-115   100-105   300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001